Wanneer je weer fit wilt worden komen er meteen een aantal vragen bij je op. Hoe word ik weer fit? Hoe raak ik die vakantie kilo's weer kwijt? Je hebt je doelen nu gesteld. Het volgende punt is om deze doelen om te gaan zetten in acties die je tot het gewilde resultaat brengt. Om weer fit te willen worden zijn een aantal factoren belangrijk. Je energiebalans negatief maken. Je metabolisme versnellen. Spiermassa aanmaken. Bloedsuikerspiegel constant houden. Dopamine.

Voeding is de energiebron van je lichaam. De hoeveelheid wat jij eet en drinkt noem je de energie inname. De hoeveelheid die jij gebruikt om te kunnen functioneren noem je je energieverbruik. Energie word uitgedrukt in kcal. Zonder dat je het weet gebruikt je lichaam veel energie voor primaire levensprocessen bijv. het kloppen van je hart. Dit energieverbruik wordt basaalmetabolisme genoemd. Als je meer kcal binnen krijgt dan dat je verbruikt kom je aan. Wanneer je minder kcal binnenkrijgt dan...

Welke oefeningen werken het beste als je sterker en/of je spiermassa wilt vergroten? Bij de fitnessoefeningen word er onderscheid gemaakt tussen 2 soorten oefeningen. Isolatie oefeningen en compound oefeningen. In dit artikel word onder andere uitgelegd wat, waarom en wanneer je voor een isolatie of compound oefening kiest. Oefeningen worden onderverdeelt in 2 categorieën. Bij een isolatie oefening gebruik je een gewricht. Bij een compound oefening worden er meerdere gewrichten belast.

Het onderdeel waar niemand echt naar uit kijkt (je hebt uitzonderingen) is leg day. Voor de meeste mensen is dit het noodzakelijke kwaad. Vandaar dat veel sporters minder of zelfs geen aandacht besteden aan hun benen. Wanneer je een compleet lichaam wilt hebben is het nodig om je benen te trainen. Misschien heb je zelf wel ooit de ‘driehoek’ gezien in de gym. De driehoek is iemand met groot bovenlijf en tandenstokers als benen. Jij wilt toch geen driehoek zijn? Rennen, fietsen of voetbal...

Biceps curls voor grote gespierde armen X(fout) De triceps zorgt voor ongeveer 60 % van de massa van je arm. Dus wil jij echt de show stelen met je armen dan moet je aan die triceps werken!

Heb jij hulp nodig om een betere te kunnen bankdrukken? Gaat je bench press maar niet vooruit. Dan hebben wij een aantal bankdruk tips voor jou. Word jij de bankdruk koning van jou sportschool?